Monday, June 13, 2011

الانترفيو منهج حياة


انها اهم قعدة فى حياتك....قد تجد نفسك بعدها على اول السلم لتكون فى مصاف الاغنياء اصحاب السيارات والشاليهات او تكون من المعذبين فى الشركات اللذين هيموتوا على الزيادات
او تجد نفسك متجه الى السعودية او السودان او قريبا من صاحب الشركة او تحت مدير ينسيك اسمك الحقيقى والدلع كمان
او تجد نفسك فى شركة مالتى ناشيونال اووووه سيتروه...او شركة اشبه بالورشة هأوأوأو
انه الانترفيو.......تا تا تتا
فعلا الموضوع واكل دماغى ولذلك قررت ان اكرس حياتى وانشطتى من اجل هذه القعدة
انا على فكره من غير مقصد بعمل كده .....مثلا
انا بحضر ماجستير علشان لما اقعد فى الانترفيو اقول ان معايا ماجستير
وبعمل حاجات فى الشغل علشان لما يسألونى اقول انى بعمل كيت وكيت
ومابخدش اجازات علشان لو جالى انترفيو اخد اجازة من غير ما حد يعارض
وباخود كورسات واعمل داونلوود لكتب عن اسئلة الانترفيو
وخد دى.....بعمل انترفيوهات علشان ابقى جامد لما اعمل انترفيوهات....تدريب يعنى

حد هيقول .....ياعينى دى حياة صعبة اوى
وانا اقولك بالعكس انا مستمتع بده جدا...مش بس كده عاوز ازود الجرعة
ده هدف اجمل بكتير من انك تحقق انجاز فى الشغل ليه
اولا ده يجيب فلوس على طول مش زى الشغل اللى بيعطفوا عليك ويزودوك رقم هما شيفينه
ثانيا ده فى تحدى ممتع شبه الهروب من السجن فى فيلم شوشنك....وتتخيل انك لما تمشى بتحرق دمهم
والاهم انك هتشوف حاجات جديدة ودماغك هتوسع....سى لا فى
انا كنت قرأت زمان كتاب قالك المفروض تقف قدام المرايا وتسأل نفسك اسئلة الانترفيو وتسجل شريط عن الاجابات النموذجية وتسمعه فى العربية كل يوم رايح جى....وده اللى ناوى اعمله ان شاء الله...عن عننننننن

وللحديث بقية
عبدالحكيم

No comments: