Thursday, June 2, 2011

الفوضى تربح دائمًا لأنها أفضل تنظيمًا !



الفوضى تربح دائمًا لأنها أفضل تنظيمًا !

حد سأل نفسه لو كان حد ف العيال اللي بدأت الثورة دي فكر مع نفسه 5 دقايق كان حصل ايه؟
الاجابة ببساطة انه كان مش هايحصل اي حاجة و كان زمانا دلوقتي لسه بتقرا التريقة و الكاريكاتير اللي بيتنشر في الدستور و بندور على اي حاجة تلهينا انما اللي حصل فعليا ان ما حدش ف الناس دول كلهم فكر!!!!
حد فاهم حاجة؟
بجد هو التفكير العقلاني ده بيجيب ورا ولاهو من مثبطات الهمم؟ ولا العيب ف طريقة تفكيرنا؟ ولا العالم هو اللي مش منطقي؟ و لا البيضة قبل الفرخة؟ ولا البيضة هاتتفقش علينا؟
انا يا اخواني بالفعل كرهت عقلي و بقى نفسي ابقى غبي
و من محاسن الصدف ان شغلي مازال واحد من اكبر المعرقلات الفكرية... مش بس علشان اعاجيب الدنيا اللي بتحصل في دورة اتمام العمل لا و انما علشان استخدام العقل داخل العمل لا يؤدي الا لرفع ضغط الدم و لا تستطيع ان تشكو
نفسي اعمل زي العيال بتاعة التحرير...
نفسي اخد قرار متهور...
نفسي اضرب حد او اعمل تصرف خاطئ...
انا طول عمري باتصرف صح مش صح علشان هو صح فعلا انما علشان انا ماشي طول عمري بين قوسين.. دايما ف المقبول و المعقول و الممكن عمري ما اتصرفت بشكل غلط من وجهة نظر "الناس الكبار"
اصحابي زمان كانو مسميني جبنة "نسبة الى الجبن و الخوف" زمان كنت باقول لنفسي اني باتصرف الصح انما الحق اني دلوقتي بقيت مصدقهم و حاسس اني عيشت عمري كله جبنة
نفسي حتى ارجع جبنة و انا ماعرفش او بمعنى اخر ارجع مش فاهم اني جبنة لكن برضه مش عارف
والله يا اخونا الموضوع مش موضوع رغبة في التنفيس لا ده موضوع كره لعقلي و تفكيري و نمط حياتي و قراراتي ... حد فاهم حاجة؟
نفسي ابقى زي الواد اللي ف الصورة ده ... حد شايفه كويس؟
نظرته مليانة تعبيرات و كل تعبير خارج من قلب قلبه
تحدي و اصرار و استهانة بالخصم و ثبات و ثقة في الانتصار و انكار للذات يا اخي حتى الكوفية اللي حاططها على وشه معناها ان مش قصده الاستعراض.. يا اخي النار اللي وراه دي مستهتر بيها
انا كاره الخوف اللي بيسيطر على حياتي و بياخد القرارات بدل منى
اشتغل اللي ف ايدي عشان خايف من الفقر و الجوع
اتصرف بميوعة و اسكت على تصرفات غلط عشان خايف من الادارة تعاقبني
استحمل افكار متخلفة و انظمة مقززة عشان خايف على لقمة العيش
يلعن ابو الخوف اللي بيتصرف على مزاجه ده ... ده حتى مراتي بقيت بانام معاها عشان خايف تفتكر اني ما باعرفش!!!!!!! هاعمل اللي انا عاوزه امتى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا اخوانا نفسي اعمل حاجة انا عاوز اعملها فعلا و ابقى مستمتع و انا باعملها
طب بلاش نفسي استمتع و انا باعمل اي حاجة
طب بلاش نفسي انا اللي اعمل الحاجة مش خوفي هو اللي يعملها
حد عنده اجابة؟
اللي يعرف ما يقوليش ... عشان انا خايف ما اعرفش اعملها !!!

No comments: