Tuesday, January 13, 2009

الظلم


اكتب اليكم بعد ان اطلق سراحي من سراي نيابة مرور العجوزه بحوالي 18 ساعه
اه والله انا دخلت امبارح نقطتين شرطه ونيابه تخيلوا يا جماعه
انا عمري ما كنت اتخيل ان ممكن يقع الظلم عليا بالشكل ده
يمكن جيه فبالي كتير اني ممكن اكون في يوم من الايام مكان واحد مظلم ولكني كنت اسارع بالاستعاذه من شر هذا الموقف
ولكني ما كنت لاتخيل ان يقع هذا الظلم عليا
ببساطه يا جماعه انا امبارح صحيت الصبح كالعاده ونزلت انا وولدتي عشان اوديها مشوار الصبح قبل ما روح الشغل
فإذا بالطرق كلها متوقفه تماما كما جرت العاده في بلدنا الحبيب
فاحببت ان اسلك طريق تاني وبالفعل اتجهت ناحيه شارع جامعه الدول العربيه واذا بالطرق متوقف تماما ايضا من هناك
فاذا بشارع جانبي تهرب من خلاله الناس من تلك الزحمه فرجعت بظهر عربيتي عشان اعرف اخش الشارع زي ما كل الناس بتعمل
ومع العلم انه لا يوجد قانون يمنع السير بظهر السياره (هو الواحد بيركن العربيه ازاي ؟) المهم فاذا بالظابط الهمام الشاطر اللي بيشوف شغله صح استوقفني وطلب من ي الرخصه فاديتهالوا ولا تنسوا فان امي معي بالسياره
فنزلت ورحتله وكلمته انا ماشي في طريقي صح وبعدين انا معايا ولدتي وهي تعبانه وانا رايح اوديها المستشفى وبستأذنك
ولكن لا حياة لمن تنادي فقلت له طب لو في اجراء يا ريت ناخده عشان الوقت بس فقالي هسحب الرخصه او هتدفع غرامه فرويه
وخلال هذا الحوار كان امين الشرطه جاب ناس كتير برده معايا
المهم قالي طب تعالوا معايا المكتب عشان انا مش معايا دفتر قولنا كلنا ماشي حاضر وعند المكتب كانت المفجأهفاذا بنا دخلنا المكتب
الباشا اصدر اومروه يا فلان محدش يخرج وخدوا المفاتيح بتاعت العربيه والعربيه وانتوا محبوسين وهتروحوا نقطه مش عارف ايه عشان تستكملوا الاجراءات ؟؟؟ طب ليه هو احنا حرميه لا سمح الله لأ مش حراميه بس ده قانون المرور الجديد طبعا كل واحد مننا كلم كل الناس المهمه اللي يعرفهم بس الظاهر اني كنت اتقلهم لاني قلبت الدنيا وكلمت ناس من كل المستويات بس في الاخر كلنا اتسوينا محدش قدر يعمل حاجه من اللي كلمتهم إلا انه يحفظلي آدميتي ومحدش يتعرضلي باي أذى وطبعا النايس اللي معايا
المهم الموقف بقى من اصعب ما تتخيل وركتب عربيت الاتاري الجديده انا والناس عشان نروح النقطه اللي منها روحنا النيابه عشان نتعامل كمجرمين يعني ولكن الامر انتهى في النهايه بدفع غرامه قدرها 1000 جنيه عشان اقدر اخرج واخد عربيتي اللي اتقلبت طبعا والباشوات بتوع الشرطه طبعا عربيه ممسوكه فحلال ليهم يعملوا فيها اي حاجه
انا عارف طولت عليكوا كتير بس انا في حاجات كتير ما قولتهاش بس في الآخر ماعنديش حاجه اقولها غير
حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم

6 comments:

Anonymous said...

الظلم
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه
ابشع احساس هو احساس الظلم والقساوة
انا لم اتعرض سابقا للقساوة او الظلم من احد وكل عمري اخد حقي باي طريقة
ولكنى اليوم تعرضت لظلم كبير ، ولم أستطع أن أواجه ظالمي حتى لا أغلط بحقه وكي لا أسمعه كلام سخيف لا ارتضيه لنفسي لذاابتعدت وصمت وهذا أقسى أنواع الظلم وربنا يبعده عنا الظلم و الطالمين.

Anonymous said...

يقول أبو الدرداء رضي الله تعالى عنه ( إياك ودعوات المظلوم ، فإنهن يصعدن إلى الله كأنهن شرارات من نار)

الظلم نار فلا تحقر صغيرته لعل جذوة نار أحرقت بلدا

وربنا يصبرك ويجزيك أجر الصابرين.

Anonymous said...

الظلم كالظلام......يبدأ بالغروب وينتهي بالظلام الحالك.....دون أن نشعر.....إلى أن ينقشع هذا الظلام بفجر الفرج......من عند الله الصبر أيضًا خير رفيق لكل مظلوم ..والالتجاء إلى الله و التوكل عليه فلا خاب من توكل على الله.

فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون

اللهم ارفع الظلم عن عبادك المظلومين

البحر الكبير said...

و اذا العناية لاحظتك عيونها نم فالمخاوف كلهن امان

تخيل يا حمادة لو كنت كملت بعربيتك و عملت بيها حادثة و معاك الحاجة لا سمح الله

اشكر الله على البلاءو تعالى نوحد الدعاء على الناس اللطاف اللي بيخدمونا بعنيهم حبايب قلبنا دول

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

قال تعالى : {إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ} (سورة الشورى 42) .