Thursday, December 25, 2008

المهمة الصعبة


السلام عليكم

زمان ايام الواحد ما كان طالب كنت بضيع وقت كتير وفى الاخر كان يتبقى لى بعض الوقت اللى بستفيد منه يعنى مثلا اضيع 10 ساعات واستفيد من ساعتين

لما اتخرجت بقى عندى ساعتين بس ...شوف انت بقى ...وبالتالى بقيت استفيد من نصف ساعة مثلا او اقل ...اياميها كنت بقول انى لما اروح يا اما اكل او احلق او استحمى ولو جتلى مكالمة تليفون يبقى اليوم خلص

لما اتجوزت بقى يا معلم ... بظبط بظبط حاسس انى محتاج انزل اخد نفس وارجع تانى اركب العربية اللى انا سايقها بسرعة 80 كم من غير ما تقف العربية...خليها عشريين كم ...علشان لما اخلف ان شاء الله الاقى حاجة اقولها

الحقيقة الموضوع ده شاغلنى اوى ..واخرتها ايه...انا هفضل كده لحد ما اموت..بدأت انزل فى كتب عن ادارة الوقت

والحاجات دى
productivity وكيف تزيد ال

نزلت حوالى 800 ميجا كتب ومعنديش وقت اقرأهم ...هأوأووووووو

احد الكتب كنت بحاول اقرأ فيه ..جايب شوية افكار..فكرة منهم هى فكرة فراش الموت
بيقولك تخيل ان انت على فراش الموت..بجد..وعيش اللحظة دى بكل احاسيسك..ويا ريت لو المكان يكون ظلام تام..ولو عرفت تنزل القبر يكون احسن..بعنى زود التفاصيل على قد ما تقدر...وشوف كان نفسك فى ايه تعمله ومعملتوش وعايز تقول ايه للى وقفين يودعوك ..تخيلهم واحد واحد واعمل حوار معاهم ...وساعتها بس هتعرف ايه اهم حاجات فى حياتك واد ايه فى حاجات هايفة كانت شغلاك عن الحاجات المهمة..جربوها يا جماعة وقولى لى رأيكم ايه..انا جربتها وحسيت بحاجات جامدة جدا وان الامور وااااااضحة
وللحديث بقية
عبدالحكيم


No comments: