Saturday, August 4, 2007

حدث بالفعل


يا اصحابى يا اهلى يا جيرانى...انا عايز اخدكوا فى احضانى
يا جماعة انا عملت الرخصة...هييييييييييه
رخصة القيادة يعنى
لأ وايه من غير واصطة..ايوه من غير واصطه
رحت الصبح بدرى وقدمت واختبرت ونجحت..وعلى فكرة فرحتى بحكاية من غير واصطة اكبر بكتير من الرخصة نفسها او يتساوا على الاقل
وتعقيبا على التجربة دى....هناك عدة ملاحظات
أولا:
ان احنا اللى بنكبر موضوع الواصطه ده..كل الناس بتسمع عن الواصطة
واللى يسمع عدد معين من الحكايات يحكى هذا العدد +س (وس لا تساوى صفر)
نسمع ونحكى ونحكى ونسمع والحكايات تزيد والرعب ينتشر انا اعرف واحد من القاهرة غير بطاقته للشرقية علشان يعرف واحد هناك
وواحد تانى من الشرقية غيرها اسماعيلية
وليه ده كله
ومحدش فيهم حاول يعملها كده ولو حتى محاولة
طب دا انا ليه واحد صحبى خاله لواء.....راح من غير مايقوله...اى نعم سقط وبعد كده راح جاب كارت منه ...بس اهه عمل محاوله
وعلاج الموضوع ده بجد يا جماعة القاعده الشرعية التى تقول
اذكر الخير فينتشر ولا تذكر الشر فيندثر
ولذلك انا طول عمرى بدور على حد عمل الرخصة من غير واسطة علشان اردد حكايته وتنتشر بين الناس ماكنتش لاقى
لكن ربك كريم ..اراد ان العبد لله يكون هو الشخص ده
يا ريت يا جماعة تحكوا حكايتى علشان نكسر صورة الواسطة عند الناس
وللحديث بقية
عبدالحكيم

No comments: