Wednesday, September 9, 2009

انا عاوز ايه


كنت اتحدث مع زميلى فى العمل عن فكرة ان الواحد يعمل مشروع ولا يشتغل عند حد
وانا ارى ان الاختيار صعب بين الاتنين وان كنت ارجح انى اشتغل عند حد مع الاعتراف بان حلم المشروع لم يمت بداخلى
قلت له على افكار بفكر فيها زى العمل الاكاديمى فى الجامعة لو جت فرصه ولانه مستبعد الفكره ظل يعدد عيوبها
وفجأة ...سألنى سؤال نزل على كالصاعقه رغم بساطته وتكراره فى حياتى
انت عاوز ايه
وحسيت ان سبع بطاريق بيدونى بالقلم على وشى ورا بعض زى اعلان هولز
ياااااااااااااه....لسه السؤال ابن اللذينا ده بيعمل فى الواحد كده
صحيح...انا عايز ايه
وبسرعه فريت فى دماغى ..والمفاجأه انى لقيت حاجات كتير بس معرفتش اختار واحده
طبعا ممكن بسهولة جدا انى الاقى اجابة مثاليه من الدين...بس هو ده اللى انا حاسه فعلا ولا كلام نظرى

افتكرت مدونتى التاريخية منفسيش فى حاجة ولقيت حاجة غريبة
من 29 حاجة كان نفسى فيهم 7 اتحققوا بالفعل او فى الطريق ان شاء الله
10 ممكن اعملهم الصبح بشوية تنظيم
خد بالك ان الكلام ده فى سنه ونصف...وان الامنيات كانت كتير
ده العفريت فى الافلام بيدى تلات فرص وبالعافيه لو ادى سبعة ودول كانوا 29

ملحوظة تانيه ..ان الواحد امنياته بتفضل تتحرك وتتبدل طول ما هو ماشى
مش شوية امنيات اتحققوا يبقى خلاص...لا لا لا لا
لكن الاكيد ان من فتره للتانيه لازم السؤال ده يتكرر ويكون له نفس التأثير
انت عاوز ايه
ويفضل الواحد يفكر زى ما انا بفكر دلوقتى

وللحديث بقية
عبدالحكيم


1 comment:

البحر الكبير said...

تعرف يا عبده انا كمان مابقايتش عارف انا عاوز ايه
الواحد محتاج فترة نقاهة ذهنية
او فترة غيبوبة ذهنية يخرج فيها من حالة الجمود اللي هو فيها دي
المشكلة يا عبده ان ال29 حاجة دول ماهماش الاساس اللي لما تعملهم خلاص ترتاح لا
دول مجرد مرايا لحاجات تانية وراهم
يعني مثلا الجواز سببه الاستقرار و ده اللي ما بيحصلش
والمرتب سببه الرعب من فكرة الفقر
و التعليم سببه الرغبة ف المعرفة اللي ما بتنتهيش ابدا والخ الخ
ربنا يسترها علينا و عليك و يجعله عامر